معرفي وبلاگ
حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی
دسته
آرشيو
آمار وبلاگ
تعداد بازديد : 239657
تعداد نوشته ها : 140
تعداد نظرات : 11




چاپ اين صفحه  حمايت از توليد ملي

حمايت از توليد ملي کار و سرمايه ايراني

 حمايت از توليد ملي
Made In Iran

ما مي توانيم

حمايت از توليدات با كيفيت

Rss
ويرايش قالب
حمايت از توليد ملي

مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: مسئله گراني كاغذ هيچ ارتباطي با تحريم ندارد، اين گراني مسئله ناظر به تحريم يا منبعث از تحريم و عوارض اين تحريم نيست، بلكه ناشي از احتكار و عدم كنترول بازار كاغذ در كشور است.

ميثم نيلي مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي، در گفت‌وگو با  فارس درباره نامه مجمع ناشران انقلاب اسلامي كه چندي پيش از وزير صنعت، معدن و تجارت خواستار بررسي مساله «گراني كاغذ» و تشكيل شورايي در اين راستا شد، اظهار داشت: بنظر مي‌رسد بايد بررسي‌هايي براي وضعيت بازار كاغذ و وضعيت ناهنجاري كه در اين حوزه و نشر كشور به وجود آمده، داشته باشيم.

 

به گفته وي، از بهمن سال گذشته كه اين مسئله گراني كاغذ با جهش مواجه و بصورت موضوعي جدي نسبت به گذشته مطرح شد، اعضاي مجمع ناشران انقلاب اسلامي هم‌فكري و جلساتي را ميان خود و صنوف و اتحاديه‌هاي مرتبط در حوزه نشر تشكيل و هم‌فكري‌هايي را آغاز كرد.

 

* بسته پيشنهادي مجمع ناشران انقلاب

 

نيلي در ادامه سخنان خود درباره بسته پيشنهادي مجمع ناشران عنوان كرد: يكي از كارهايي كه در اين راستا صورت گرفت، اين بود كه بسته پيشنهادي را براي بهبود وضع قيمت كاغذ داشته و به مسئولين وزارت ارشاد و وزارتخانه‌هاي مرتبط با اين حوزه بخصوص وزارت صنعت معدن و تجارت ارائه كنيم تا ترتيب اثري داده شود.

 

مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي، ابراز داشت: جلسات متعددي ميان مجموعه ناشران براي بررسي وضعيت كاغذ و ارتباط آن با مسئله تحريم صورت گرفت كه نتايجي هم در بر داشت؛ در طول اين مدت كه به اين موضوع پرداخته مي‌شد همزمان نامه‌نگاري‌هايي را با مجموعه فعالان اين عرصه آغاز كرديم و نامه‌اي به وزير صنعت ارسال شد.

 

وي ادامه داد: از اين رو خواستار تشكيل شورايي متشكل از خبره‌هاي حوزه كاغذ و مديران ارشد فرهنگي و مسئولين كنترل بازار در وزارت صنعت و تجارت در حوزه بازرگاني و مسئولين مديران حوزه صنعت براي تدبير افزايش توليد در كشور شديم، تا تدبير جامع و بسته كاملي را براي رفع اين مشكل كه بسيار جدي بوده و تبعات تاثيرگذاري در حوزه فرهنگ و اقتصاد از خود بجاي خواهد گذاشت اتخاذ شده و با كمك يكديگر آن را عملياتي كنيم.

 

به گفته اين مقام مسئول، متاسفانه نامه اول پيش از نمايشگاه كتاب حدود اوايل ارديبهشت به وزير صنعت ارسال شد و پس از آن نامه دومي حدد 8 روز پيش مجددا ارسال شد، اما هنوز هيچ پاسخي از جانب وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دريافت نشده و به خود حق مي‌دهيم كه گله‌مند باشيم.

 

 

 

* مسئله گراني كاغذ هيچ ارتباطي با تحريم ندارد

 

 

 

نيلي در ادامه اضافه كرد: مسئله گراني كاغذ هيچ ارتباطي با تحريم ندارد، گراني كاغذ مسئله ناظر به تحريم يا منبعث از تحريم و عوارض اين تحريم نيست، گراني كاغذ ناشي از احتكار و عدم كنترل بازار كاغذ در كشور است.

 

مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي، با تاكيد بر اين مهم كه اين موضوعات بر عهده وزارت صنعت است، تصريح كرد: اين موضوعات هر دو مسايلي هستند كه وزارت بازرگاني سابق و وزارت صنعت تجارت فعلي بايد به صورت جدي به آن بپردازد، اما متاسفانه اين همت و اهتمام آنگونه كه شايسته اين معضل است ديده نمي‌شود؛ موضوع دومي كه با وزارت صنعت تجارت مطرح و ناظر به تحليل ما است، مسئله توليد است، كشور ما قابليت توليد كاغذ بسيار بهتر از كاغذ موجود  را دارد، بايد دانست كشورمان قادر است چند برابر نياز كشور را توليد و حتي صادر كند، ايران با يك سرمايه‌گذاري نه چندان هنگفت و با اهتمام جدي دولت مي‌تواند به بزرگترين صادر كننده كاغذ مطلوب در انواع و اقسام مختلف به كشورهاي ديگر مبدل شود.

 

 

 

* ايران مي‌تواند تا 8 برابر نياز فعلي كشور ه كاغذ تحرير توليد كند

 

 

 

نيلي متذكر شد، ايران داراي ظرفيت بسيار عظيم تفاله‌هاي نيشكر است و بدون اينكه از جنگل يا فضاي سبز كشور كاسته شود مي‌تواند تا 8 برابر نياز فعلي نياز كشور را به كاغذ تحرير تامين كند (يعني تا 800 هزار تن كاغذ را مي‌تواند پاسخگو باشد)

 

وي افزود: آنچه مهم است؛ اولا: عدم اهتمام به توليد و صنايع توليد كاغذ در كشور است، كه بايد نوسازي، بروز ارتقا يافته و حجم توليدات را افزايش دهد، اين مهم نيازمند اهتمام وزارت صنعت در بخش صنعتي است و دوم كنترل و مديريت بازار و برخورد با احتكار است، چرا كه گراني ماه‌هاي اخير بيشتر ناظر بر اين مطلب است، البته اين موضوع هم باز به بخش بازرگاني وزارت صنعت باز مي‌گردد كه آن اهتمام و همت لازم در اين راستا ديده نمي‌شود.

 

وي در ادامه خواستار مواردي شد و گفت: انتظار ما و همه ناشران از معاونت فرهنگي وزارت ارشاد اين بوده و هست كه بصورت جدي‌تري اين ماجرا را دنبال كند و اين معزلي كه تاثيرات فراواني در كاهش تيراژ و تعداد عناوين امسال مي‌تواند در بر داشته باشد را با مطالبه جدي از وزارت صنعت برطرف نمايد.

 

 

 

* عدم كارآمدي و عدم اهتمام به برخورد با احتكار كاغذ مشهود است

 

مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي ضمن اشاره به اين سخن كه بسته پيشنهادي ما نيز ناظر به اين مسائل بود تا شورا و جلسه‌اي در حضور وزير يا برخي معاونين وزير در وزارت صنعت و تجارت تشكيل شود، ادامه داد: خواستار تشكيل اين جلسه هستيم تا اين مسايل شفاف، دقيق و كارشناسانه بازگو شده و براي آن تدبير جمعي اتخاذ شود.

 

اين مقام مسئول ضمن تاكيد بر اين موضوع كه برخي  جريانات تلاش‌ دارند تا القا كنند موضوع و مسئله گراني كاغذ مرتبط با تحريم است، عنوان كرد: برخي درصدد القا اين موضوع هستند، اما ما به هيچ عنوان به اين امر معتقد نيستيم، آنچكه در گراني كاغذ مشهود است عدم كارآمدي در كنترل بازار و عدم اهتمام به برخورد با جريان احتكار كاغذ و واردات كاغذ است كه فكر مي‌كنيم اين مهم وظيفه مشخص و ذاتي وزارت صنعت و تجارت است.

 

 

 

* خوشبختانه برخي از اتحاديه‌ها وارد بحث قيمت‌گذاري كاغذ شده‌ و در حال كنترل جدي بازار هستند

 

اين عضو هيات مديره مجمع ناشران انقلاب اسلامي ضمن اشاره به مذاكراتي در اين راستا بيان كرد: در حال حاضر مذاكراتي آغاز شده، خوشبختانه برخي از اتحاديه‌ها وارد بحث قيمت‌گذاري كاغذ شده‌اند و در حال كنترل جدي بازار هستند، البته اين گام‌‌ها مثبت است اما بايد آگاه بود كه كار دراز مدت سرمايه‌گذاري براي توليد كاغذ در كشور بصورت جدي بايد پي‌گرفته شود.

 

نيلي با اشاره به بازديد مقام معظم رهبري از نمايشگاه بيست و پنجم كتاب تهران مطالبه ايشان از وزير ارشاد، ابراز داشت: آن چه مقام معظم رهبري در نمايشگاه كتاب امسال فرمودند، تشبيهي كه ايشان از صنايع كاغذ به صنايع فولاد كردند و وزير ارشاد را موظف به آن كردند كه جديت و اهميت اين موضوع را در هيات دولت مطرح و دنبال كند (تا دولت براي موضوع كاغذ كه براي نشر و فرهنگ يك صنعت مادر است تدبير جدي داشته باشد)، هنوز عملي نشده، از اين رو مجمع ناشران انقلاب اسلامي خود را موظف مي‌داند تا دستور و مطالبه رهبر انقلاب را از مديران و مسئولان امر پيگيري و مطالبه كند.

منبع: رجانيوز