در اين بخش و بخش هاي آينده به مباحث اقتصادي ( توليد، كار و سرمايه ) از منظر قرآن كريم مي پردازم كه اين مطالب توسط خودم به وسيله تحقيق و مطالعه در تفاسير گردآوري شده است .
بخشي از تفسير آيه 60 سوره توبه تفسير نمونه جلد 8 صفحات 10 تا 14
نقش زكات در اسلام
با توجه به اينكه اسلام به صورت يك مكتب صرفا اخلاقى، و يا فلسفى و اعتقادى، ظهور نكرد، بلكه به عنوان يك" آئين جامع" كه تمام نيازمنديهاى مادى و معنوى در آن پيشبينى شده، پا به عرصه ظهور گذاشت، و نيز با توجه به اينكه اسلام، از همان عصر پيامبر ص، با تاسيس حكومت همراه بود، و همچنين با توجه به اينكه اسلام توجه خاصى به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، روشن مىشود كه نقش بيت المال، و زكات كه يكى از منابع درآمد بيت المال است، از مهمترين نقشها است.
شك نيست كه هر جامعهاى داراى افرادى از كار افتاده، بيمار، يتيمان بىسرپرست، معلولين، و امثال آنها ميباشد كه بايد مورد حمايت قرار گيرند.
و نيز براى حفظ موجوديت خود در برابر هجوم دشمن، نياز به سربازان مجاهدى دارد كه هزينه آنها از طرف حكومت پرداخته مىشود، همچنين كارمندان حكومت اسلامى، دادرسان و قضات، و نيز وسائل تبليغاتى و مراكز دينى، هر كدام نيازمند به صرف هزينهاى است كه بدون يك پشتوانه مالى منظم، و مطمئن، سامان نمىپذيرد.
به همين دليل در اسلام مساله زكات كه در حقيقت يك نوع" ماليات بر- درآمد و توليد و" ماليات بر ثروت راكد" محسوب مىشود، از اهميت خاصى برخوردار است، تا آنجا كه در رديف مهمترين عبادات قرار گرفته، و در بسيارى از موارد با نماز همراه ذكر شده، و حتى شرط قبولى نماز شمرده شده است! حتى در روايات اسلامى مىخوانيم كه اگر حكومت اسلامى از شخص، يا اشخاصى، مطالبه زكات كند، و آنها در برابر حكومت، ايستادگى كنند و سرباز زنند، مرتد محسوب مىشوند، و در صورتى كه اندرزها در مورد آنها سود ندهد، توسل به نيروى نظامى، در مقابل آنها جايز است، داستان اصحاب رده (همان گروهى كه بعد از پيامبر ص سر از پرداخت زكات باز زدند و خليفه وقت به مبارزه با آنها برخاست و حتى على ع اين مبارزه را امضاء كرد و شخصا يكى از پرچمداران در ميدان جنگ بود) در تواريخ اسلام مشهور است.
در روايتى از امام صادق ع مىخوانيم:
من منع قيراطا من الزكاة فليس هو بمؤمن، و لا مسلم، و لا كرامة !:" كسى كه يك قيراط از زكات را نپردازد نه مؤمن است و نه مسلمان و ارزشى ندارد" «1».
جالب توجه اينكه از روايات استفاده ميشود كه" حدود" و" مقدار" زكات آن چنان دقيقا در اسلام تعيين شده، كه اگر همه مسلمانان زكات اموال خويش را بطور صحيح و كامل بپردازند، هيچ فردى فقير و محروم در سرتاسر كشور اسلامى باقى نخواهد ماند.
در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم
و لو ان الناس ادوا زكاة اموالهم ما بقى مسلم فقيرا محتاجا! ... و ان الناس ما افتقروا، و لا احتاجوا، و لا جاعوا، و لا عروا، الا بذنوب الاغنياء !:" اگر همه مردم زكات اموال خود را بپردازند مسلمانى فقير و نيازمند، باقى نخواهد ماند، و مردم فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نمىشوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان"! «2» و نيز از روايات استفاده مىشود كه اداى زكات باعث حفظ اصل مالكيت و تحكيم پايههاى آنست، بطورى كه اگر مردم اين اصل مهم اسلامى را فراموش كنند شكاف و فاصله ميان گروهها آن چنان مىشود كه اموال اغنياء نيز به خطر خواهد افتاد.
در حديثى از امام موسى بن جعفر ع مىخوانيم
حصنوا اموالكم بالزكاة :" اموال خود را بوسيله زكات حفظ كنيد". «1»
همين مضمون از پيامبر ص و امير مومنان على ع نيز در احاديث ديگر نقل شده است.
براى اطلاع بيشتر از اين احاديث به ابواب يك و سه و چهار و پنج از ابواب زكات از جلد ششم وسائل مراجعه فرمائيد.
آخرين نكتهاى كه توجه به آن لازم است اين است كه در آيه مورد بحث در مورد چهار گروه كلمه" لام" ذكر شده (إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ) و اين تعبير معمولا نشانه" ملكيت" است.
ولى در مورد چهار گروه ديگر كلمه" فى" آمده است (وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ) و اين تعبير معمولا براى بيان" مصرف" است «2».
در ميان مفسران در تفسير اين" اختلاف تعبير" گفتگو است، بعضى معتقدند كه گروه چهارگانه اول، مالك زكات، مىشوند، و گروه چهارگانه دوم، مالك، نخواهند شد، و تنها جايز است زكات در مورد آنان مصرف گردد.
بعضى ديگر معتقدند كه اين اختلاف تعبير اشاره به نكته ديگرى است و آن اينكه گروه چهارگانه دوم استحقاق بيشترى براى زكات دارند، زيرا كلمه" فى" براى بيان ظرفيت است، گويا اين گروه چهارگانه ظرف زكات مىباشند و زكات مظروف آنها است، در حالى كه گروههاى نخستين چنين نيستند.
ولى ما در اينجا احتمال ديگرى را انتخاب كردهايم و آن اينكه شش گروه" فقراء، مساكين، عاملين عليها، مؤلفة قلوبهم، غارمين، و ابن السبيل" كه بدون" فى" ذكر شدهاند يكسان مىباشند و عطف بر يكديگر و دو گروه ديگر كه" فى الرقاب" و" فى سبيل اللَّه" است و با كلمه" فى" بيان گرديده، وضع خاصى دارند، شايد اين تفاوت تعبير از اين نظر باشد كه گروههاى ششگانه مىتوانند مالك زكات شوند، و مىتوان زكات را به خود آنها پرداخت (حتى بدهكاران و كسانى كه از اداى دين خود ناتوانند، البته در صورتى كه اطمينان داشته باشيم آن را در مورد اداى دين خود مصرف مىكنند).
ولى دو گروه مالك زكات نمىشوند، و نمىتوان به آنها پرداخت، بلكه بايد در مورد آنها مصرف گردد، مثلا بردگان را بايد از طريق زكات خريد و آزاد كرد، روشن است كه آنها در اين صورت مالك زكات نمىشوند، و همچنين مواردى كه تحت عنوان" فى سبيل اللَّه" مندرج است، از قبيل هزينه جهاد، تهيه اسلحه و يا ساختن مسجد و مراكز دينى و مانند آنها هيچيك مالك زكات نيستند، بلكه مصرف آنند.
و به هر حال اين تفاوت در تعبير نشان مىدهد كه تا چه اندازه تعبيرات قرآن حساب شده است.
معرفي مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى
مقدمه
عرصههاى مختلف انديشه و عمل اسلامى هيچگاه از مردان بلند همت خالى نبوده است. دانش پژوهان مسلمان همواره در راه حفاظت از مرزهاى ايمانى مردم وظيفهاى خطير را عهدهدار بودهاند و در هر روزگار به گونهاى شايستهى آن زمان به تلاش برخاستهاند.
گسترش روشهاى جديد اطلاع رسانى و پژوهش در عصر حاضر، به ويژه با استفاده از رايانه و قابليتهاى گستردهى آن، توجه خاص به اين مقوله و عنايت جدى به بهرهگيرى از همهى امكانات فناورى روز را ايجاب مىكند.
در اين راستا مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى در پرتو توجه خاص رهبر حكيم و انديشمند انقلاب اسلامى، حضرت آيت الله العظمى خامنهاى - مد ظله العالى - در سال 1368 تأسيس يافت و عهدهدار خدمت به پژوهش و نشر فرهنگ اسلامى با بهرهگيرى از فناورى رايانه و به خدمت گرفتن شبكههاى ارتباطى رايانهاى گرديد.
تسهيل دسترسى پژوهشگران به منابع و متون اسلامى، انجام تحقيقات علمى با استفاده از فناورى نوين و توسعهى آن در حوزههاى علميه، ارائهى خدمات سختافزارى و نرمافزارى و آموزش اين فناورى به پژوهشگران علوم اسلامى و پشتيبانى از اين حركت در حوزهها، وظايفى است كه طبق اساسنامهى مصوب، بر عهدهى مركز نهاده شده است .
نخستين گامها در راه تحقق بخشيدن به اهداف اين مؤسسه، با جذب نيروهاى متخصص در دو زمينهى معارف اسلامى و رايانه آغاز گرديده و مراحل اوليهى كار بر روى متون حديثى، فقهى و فلسفى شروع شد.
تلاش بىوقفهى نيروهاى مركز و آكنده شدن از تجارب طى سالها به همراه ارتباط دائم و روزآمد با پيشرفتهاى جهانى و استقبال بىنظير حوزههاى علميه و دانشگاهها از محصولات توليد شده، موجب گشت تا گسترهى فعاليتها و طرحهاى پژوهشى و فنى مركز به سرعت افزايش يافته و امروزه به يك مؤسسهى علمى شناخته شده در سطح جهان تبديل گردد.
در حال حاضر مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى با چهار معاونت تحقيقات، فنى، اطلاع رسانى و ادارى و مالى و چند مؤسسهى وابسته يعنى شبكهى جهانى نور، سازمان آموزش كامپيوتر نور و مؤسسهى خدمات كامپيوترى نور به حيات طيبهى خويش ادامه داده و روز به روز قدمهاى بلندترى در مسير نشر فرهنگ متعالى قرآن و اهلبيت عليهم السلام برمىدارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، چهارمين روز پذيره نويسي اوراق اجاره عمران و نوسازي مجد مشهد با فروش 56 هزار و 810 برگه سپري شد. بر اين اساس در حال حاضر در مجموع از روز اول تا كنون 204 هزار و 490 برگه به فروش رسيده است.
اين پذيره نويسي تا يكشنبه هفته آينده ادامه دارد و بايد مابقي اوراق يعني 545 هزار و 510 برگه بايد به فروش برسد در غير اين صورت شركت تامين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان متعهد پذيره نويسي اين اوراق را خريداري ميكند.
بر اين اساس، شركت عمران و نوسازي مجد مشهد با سرمايه 70 ميليارد ريالي اين پذيره نويسي 750 ميليارد ريالي را براي تامين مالي اجراي فاز 2 طرح عظيم مجد مشهد انجام ميدهد.
همچنين، اين اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و مدت آن نيز 4 ساله با نرخ سود سالانه 20درصد خواهد بود.
منبع: خبرگزاري فارس
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي سازمان خصوصي سازي، در جلسه گذشته هيئت واگذاري قيمت پايه و شرايط واگذاري 77.12 درصد سهام پتروشيمي گلستان بابت رد ديون دولت به بانك صادرات به صورت نقد و اقساط و 100 درصد دو شركت كالاي پتروشيمي و صنايع ماشين هاي الكتريكي جوين از طريق فرابورس به صورت نقد و اقساط به تصويب رسيد.
همچنين قيمت پايه و شرايط واگذاري 17 و 20 درصد سهام دو شركت عمران و مسكن سازان استان هاي بوشهر و آذربايجان غربي از طريق مزايده بابت ردديون دولت به بانك هاي صادراتو سپه به صورت نقد مصوب شد.
منبع: خبرگزاري فارس
مطالب مفيد و جامع درباره اقتصاد مقاومتي
براي مشاده مطالب اينجا كليك كنيد